AKO MAŤ VŽDY DOSTATOK SÍL A ENERGIE NA KAŽDODENNÉ ČINNOSTI?

AKO MAŤ VŽDY DOSTATOK SÍL A ENERGIE NA KAŽDODENNÉ ČINNOSTI?

Ľudské telo potrebuje energiu neustále, či už spíte alebo len oddychujete.

 

Premena energie nevyhnutná pre chod organizmu (pre zachovanie životných funkcií – dýchanie, trávenie, práca srdca atď.) sa označuje ako základný (bazálny) metabolizmus. Najvyššie hodnoty dosahuje bazálny metabolizmus v detskom veku, ďalej potom v období dospievania a zvyšuje sa tiež v priebehu tehotenstva a dojčenia. S pribúdajúcim vekom naopak klesá. Keď hodnotu bazálneho metabolizmu navýšime o energiu potrebnú ku každodenným aktivitám, dostávame tzv. hodnoty celkového metabolizmu. Tie sa udávajú v kJ (jednotky energie).

 

Metabolizmus, alebo aj látková a energetická premena, je súbor dejov, ktorý vedie k premene látok a energií v bunkách a živých organizmoch. Súbežne prebiehajú deje katabolické (rozkladné) a anabolické (výstavbové).

Pre dostatočné množstvo prirodzenej energie potrebujeme prijímať vyváženú stravu.

 

Živiny delíme z hľadiska ich zastúpenia pre správnu funkciu tela nasledovne:

  1. Makronutrienty sú základné živiny, odborne povedané hlavné látky nevyhnutné pre zachovanie života. Sú to bielkoviny, sacharidy a tuky. Každý z nich má nenahraditeľný význam pre organizmus. Makronutrienty sú potom rozkladané pomocou enzýmov a vstrebávané v tráviacej sústave a sú základnými nositeľmi energie. Pre ich metabolizmus, teda pre ich správne zužitkovanie v našom tele, nie je dôležitý len samotný príjem, ale aj ich vzájomný pomer. Ideálne zastúpenie živín, ktoré by mala strava mať asi: bielkoviny 15 %, sacharidy 55 % a tuky do 30 %. Pomer však závisí aj na vašom dennom režime, telesnej konštitúcii, pohlaví, genetike a type aktivít.
  2. Mikronutrienty – minerálne látky a vitamíny hrajú dôležitú rolu vo všetkých telesných procesoch. Telo ich nevie vytvárať samé a je nutné ich prijímať stravou, prípadne tekutinami (pitný režim). Vyvážený prísun zaisťuje každému z nás pestrá strava.

Vitamíny – zúčastňujú sa takmer všetkých biochemických reakcií, podieľajú sa na metabolizme cukrov, tukov aj bielkovín. Sú súčasťou zložiek imunitného systému, ktorý pomáha bojovať proti ochoreniam.

Minerálne látky – delíme ich podľa množstva, ktoré telo potrebuje na minerály a stopové prvky. Udržujú v organizme stálosť vnútorného prostredia, regulujú, aktivujú a kontrolujú metabolické procesy a sú dôležité pre vedenie nervových vzruchov.

Medzi najdôležitejšie mikronutrienty patrí komplex vitamínov B, horčík, vápnik, antioxidanty (vitamíny C a E, zinok, selén), ďalej kyselina listová, železo, meď, vitamíny A, D, K a mangán.

Mikronutrienty v správnom a vyváženom zložení kompenzujú zvýšenú spotrebu, vyvolanú stresom a zároveň vytvárajú potrebnú rezervu pre budúce záťažové situácie.

 

Niektoré vybraté podrobnejšie:

Železo (Fe) je súčasťou hemoglobínu, látky, ktorá je nevyhnutná pre transport kyslíka v tele. Nedostatok spôsobuje chudokrvnosť.

Meď (Cu) podporuje metabolizmus železa a krvotvorbu. Podieľa sa na bunkovom dýchaní.

Zinok (Zn) má dôležitú úlohu pre metabolizmus cukrov, má vplyv na funkciu pohlavných žliaz a hojenie rán. A svoju nezastupiteľnú funkciu má aj v imunitnom systéme.

Mangán (Mn) sa zúčastňuje metabolizmu cukrov a cholesterolu.

Selén (Sn) je významným antioxidantom. Chráni pred negatívnym pôsobením ťažkých kovov, má dôležitú funkciu v aktivácii imunitných odpovedí. Podporuje správnu funkciu pohlavných orgánov a nervového systému.

 

A koenzým Q10 (ubichinón)?

  • je funkčne podobný vitamínom a obsiahnutý vo väčšine ľudských buniek (obsahujúcich mitochondrie), pomáha využívať energiu z potravy – najviac je teda obsiahnutý v orgánoch s veľkými energetickými nárokmi – srdce, pečeň, pľúca, svaly atď.
  • čiastočne si ho telo dokáže vyrobiť, čiastočne je nevyhnutný príjem potravou
  • s vekom jeho produkcia v tele klesá

Vďaka správnemu množstvu vitamínov a minerálov, prípadne i koenzýmu Q10 sa jednoduchšie vyrovnáte s každodennými ťažkosťami ako je únava či stres a vami prijatú energiu využijete naplno.

 

L.SK.MKT.CC.08.2019.0917